Faktury elektroniczne EBPP

Jak porównać ofertę banków?

Moje Finanse

Analizując ofertę banków warto wziąć pod lupę kilka ważnych elementów:

  1. Koszty usług bankowych – w tym za prowadzenie konta, ale również za prowadzenie transakcji oraz koszt skorzystania z dodatkowych produktów lub usług finansowych. Wiele banków ma w swojej ofercie rachunki bankowe nieobciążone opłatami za ich prowadzenie. Może się jednak okazać, że w zamian pobierane są opłaty za wykonanie przelewu lub przesłanie wyciągu. Często zdarza się, że koszty te są dużo wyższe niż w przypadku konta, za prowadzenie którego bank pobiera miesięczną opłatę jednak w którym wykonywanie przelewów jest darmowe. Ze względu na to, iż Polski klient wiąże się z bankiem na co najmniej kilka lat, różnica w kosztach może być znacząca.
  2. Dostępność produktów i usług bankowych – to bardzo ważne w długiej perspektywie czasu. Jeśli, na przykład będziemy chcieli zaciągnąć kredyt hipoteczny, to zwykle łatwiej dostaniemy go w banku, który zna naszą historię finansową ponieważ mamy w nim konto.
  3. Usługi dodatkowe - mogą to być polisy ubezpieczeniowe, plany emerytalne, możliwości kupowania jednostek funduszy inwestycyjnych czy plany oszczędnościowe. Nawet jeśli zakładając konto nie planujemy inwestowania czy oszczędzania naszych pieniędzy, w przyszłości możemy zmienić zdanie. Warto wówczas wiedzieć na co możemy liczyć - zmiana banku to szereg kłopotliwych operacji.
  4. Dostępność placówek bankowych oraz liczba bankomatów, z których możemy bezpłatnie wypłacać pieniądze – obecnie wszystkie banki dysponują swoimi sieciami bankomatów, jednak warto sprawdzić, czy sieć ta jest wystarczająco dobrze rozwinięta. W przeciwnym razie będziemy zmuszeni do korzystania z bankomatów innych banków, co wiąże się ze sporymi kosztami w postaci prowizji. Osoby, które często wypłacają z bankomatów niewielkie sumy powinny przyjrzeć się bliżej ofertom banków, które umożliwiają darmowe korzystanie ze wszystkim bankomatów.

  5. Kanały dostępu do pieniędzy – istotne przy wyborze banku jest również to, czy poleceń przelewów można dokonywać kanałami innymi niż odwiedzając placówkę banku, czyli np. przez Internet czy telefonicznie.

Chociaż decyzja o wyborze banku nie jest na całe życie, jednak zdecydowanie powinna mieć charakter strategiczny, czyli uwzględniający nie tylko nasze aktualne wymagania, ale również przewidywać kolejne etapy naszego życia i wynikające z tego potrzeby.